FILM

 




Film in de Wattenfabriek

Het opzet: in de kleine, sfeervolle mediabox van de Wattenfabriek (Solleveld 35 te 9550 Herzele), willen wij voortaan op geregelde tijdstippen op donderdagavond om 20.00 u. een film vertonen op blu-ray (hoge kwaliteit digitale opname).


Wat blijft om evidente redenen behouden? Een deskundige inleiding voor de start van de film en de keuze voor kwalitatief hoogstaande films die u eigenlijk het voorbije jaar in de cinema's niet had mogen missen.


Wees er steeds snel bij want het aantal plaatsen is beperkt tot 50. De inkom bedraagt € 5,00 voor alle aanwezigen. Reserveren enkel via onze website: www.gammaherzele.be.

Om u de meest recente films aan te bieden zijn bepaalde titels nog niet ingevuld, ook omdat wij graag op de actualiteit willen inspelen. Het verdere programma maken wij hier altijd tijdig bekend.


Wat(n)Film!
een doordachte filmkeuze, een gezellig kader, een inleiding en mogelijkheid tot nakaarten achteraf, en vooral heel veel zin in film!




Vele hemels boven de zevende

Jaar: Vlaamse film - 2017 - 119'
Regie: Jan Matthys
Cast: Koen De Graeve, Sara De Roo, Brit Van Hoof, Viviane De Muynck, Nell Cattrysse



Eva staat altijd klaar om de wereld te redden. Ze is een rots in de branding voor haar puberende nichtje, haar ruziënde ouders en haar dolverliefde zus. Ze is kampioen in geven, behalve aan zichzelf. Want achter haar brede glimlach en overdosis begrip, groeit een knagende eenzaamheid. In Vele Hemels vechten vijf personages meer met zichzelf dan met elkaar, in dit bestaan dat belachelijk mooi en geweldig lastig is, allemaal tegelijk. Een film over obstakels die bergen worden en over durven kiezen voor je eigen geluk.

Griet Op de Beeck is één van de meest gelezen auteurs in de Lage Landen. "Vele hemels boven de zevende" is haar debuutroman en wordt nu eindelijk verfilmd door Jan Matthys.





donderdag 13 september '18 om 20 uur
Mediabox van de Wattenfabriek
Solleveld 35 - Herzele

Toegang: € 5,00


Wil je meer weten over deze film.






Le fidèle

Jaar: België, Frankrijk, Nederland - 2017 - 130'
Regie: Michaël R. Roskam
Cast: Matthias Schoenaerts, Adèle Exarchopoulos, Sam Louwyck, Stefaan Degand, Igor van Dessel



Het is liefde op het eerste gezicht tussen de raadselachtige Gino "Gigi" Vanoirbeek en de beloftevolle racepilote Bénédicte "Bibi" Delhany. Maar Gigi draagt een geheim met zich mee.

Hoe meer hij dit probeert te verbergen, hoe dieper hij in de problemen verzeild geraakt en hoe zwaarder hun liefde op de proef wordt gesteld.









donderdag 11 oktober '18 om 20 uur
Mediabox van de Wattenfabriek
Solleveld 35 - Herzele

Toegang: € 5,00


Wil je meer weten over deze film.






Zagros

Jaar: België - 2017 - 102'
Regie: Sahim Omar Kalifa
Cast: Maaike Neuville, Feyyaz Duman, Halima Ilter, Yusuf Çetin



De Koerdische herder Zagros hoort dat zijn vrouw Havin door zijn familie wordt beschuldigd van overspel. Havin ontkent alles en vlucht met hun dochtertje Rayhan van Koerdistan naar België. Overtuigd van haar onschuld gaat Zagros hen achterna om in België een nieuw leven te beginnen. Maar eenmaal in Brussel blijkt Havin toch niet de hele waarheid verteld te hebben en gaat Zagros alsnog twijfelen. Hij moet kiezen tussen de liefde voor zijn vrouw en de eer van zijn familie. Een keuze die steeds moeilijker wordt en Zagros stilaan tot wanhoop drijft.







donderdag 25 oktober '18 om 20 uur
Mediabox van de Wattenfabriek
Solleveld 35 - Herzele

Toegang: € 5,00


Wil je meer weten over deze film.






Au revoir là-haut

Jaar: Frankrijk - 2017 - 117'
Regie: Albert Dupontel
Cast: Emilie Dequenne, Mélanie Thierry, Laurent Lafitte, Émilie Dequenne



November 1919. Twee overlevenden van de oorlog, een briljante tekenaar en een bescheiden boekhouder, besluiten een zwendel rond oorlogsmonumenten op te zetten. In het Frankrijk van de roerige jaren '20, zal de onderneming spectaculair maar ook gevaarlijk worden.











donderdag 8 november '18 om 20 uur
Mediabox van de Wattenfabriek
Solleveld 35 - Herzele

Toegang: € 5,00


Wil je meer weten over deze film.






Loveless

Jaar: Frankrijk - 2017 - 128'
Regie: Andrey Zvyagintsev
Cast: Andrey Zvyagintsev, Maryana Spivak, Alexei Rozin, Matvei Novikov



Boris en Zhenya gaan scheiden. Ze ruziën voortdurend en plannen onafgebroken bezoeken voor hun te koop staand appartement. Allebei bereiden ze hun respectieve toekomst voor: Boris heeft een relatie met een jonge zwangere vrouw en Zhenya date een rijke man... Geen van beiden lijkt nog interesse te hebben in Aliocha, hun 12-jarige zoon. Tot hij verdwijnt.











donderdag 22 november '18 om 20 uur
Mediabox van de Wattenfabriek
Solleveld 35 - Herzele

Toegang: € 5,00


Wil je meer weten over deze film.






The day will come

Jaar: Denemarken - 2016 - 110'
Regie: Jesper W. Nielsen
Cast: Lars Mikkelsen, Sofie Gråbøl, Harald Kaiser Hermann



De bloeiende jaren 60. Twee jonge broers worden beroofd van hun vrije leven, wanneer ze in een jongensinternaat worden geplaatst waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Geweld en vernedering is er een onderdeel van het dagelijkse leven. Slechts gewapend met een levendige fantasie en een wispelturige hoop, gaan de jongens de angstaanjagende strijd aan met directeur Heck en zijn dodelijke tirannie.










donderdag 6 december '18 om 20 uur
Mediabox van de Wattenfabriek
Solleveld 35 - Herzele

Toegang: € 5,00


Wil je meer weten over deze film.






??

Jaar:
Regie:
Cast:



















januari '19 om 20 uur
Mediabox van de Wattenfabriek
Solleveld 35 - Herzele

Toegang: € 5,00


Wil je meer weten over deze film.






??

Jaar:
Regie:
Cast:



















februari '19 om 20 uur
Mediabox van de Wattenfabriek
Solleveld 35 - Herzele

Toegang: € 5,00


Wil je meer weten over deze film.






??


Jaar:
Regie:
Cast:


















februari '19 om 20 uur
Mediabox van de Wattenfabriek
Solleveld 35 - Herzele

Toegang: € 5,00



Wil je meer weten over deze film.



??

Jaar:
Regie:
Cast:




















maart '19 om 20 uur
Mediabox van de Wattenfabriek
Solleveld 35 - Herzele

Toegang: € 5,00


Wil je meer weten over deze film.




??

Jaar:
Regie:
Cast:



















maart '19 om 20 uur
Mediabox van de Wattenfabriek
Solleveld 35 - Herzele

Toegang: € 5,00


Wil je meer weten over deze film.






??

Jaar:
Regie:
Cast:



















maart '18 om 20 uur
Mediabox van de Wattenfabriek
Solleveld 35 - Herzele

Toegang: € 5,00


Wil je meer weten over deze film.






Info: P. Buyle - gsm 0473 92 24 23

Het aantal plaatsen in de Wattenfabriek is beperkt tot 50 personen - inschrijven op voorhand is aan te raden.
Inschrijven via www.gammaherzele.be (klik hiervoor 'tickets' bovenaan deze pagina).




Vele hemels boven dezevende

Vele hemels boven de zevende is het langspeelfilmdebuut van Jan Matthys, bekend van erg gesmaakte TV-series als Katarakt, De Smaak van De Keyser, In Vlaamse Velden en Quiz Me Quick. De film is gebaseerd op de gelijknamige debuutroman van Greet Op De Beeck waarmee zij in 2013 de Bronzen Uil Publieksprijs won. De auteur ontfermde zich ook zelf over het filmscenario. Het resultaat mag gezien worden : net als het boek is de filmadaptatie een mijmering over het leven dat belachelijk mooi maar ontzettend lastig is. Een schrijnend drama ook over een familie met trauma’s, geheimen en communicatieproblemen.

Net zoals in het boek vertelt de film het verhaal over vijf met elkaar verbonden mensen die elk op hun manier veel moeite hebben met het bestaan. Centraal staat Eva, een jonge vrouw van eind de 20, een rots in de branding voor haar puberende nichtje Lou, haar getraumatiseerde vader, haar zus Elsie en Casper, de minnaar van haar zus. Eva staat altijd klaar om te luisteren, te bemiddelen en vooral veel te geven. Maar zij vergeet daarbij zichzelf en zij verwaarloost haar eigen grenzen te bewaken. Stilaan groeit achter haar brede glimlach een knagend gevoel van eenzaamheid. Dagelijks kijkt zij diepe emoties in de ogen en probeert daarmee om te gaan. Voortdurend stelt zij zich de vraag of de kunst van het leven er in bestaat tevreden te zijn met wat je hebt of, integendeel, je er niet alles moet aan doen om durven te kiezen voor je eigen geluk. Zeker als je voelt dat je leven op een dood spoor zit, dat er meer in zit, dat je meer verdient, dat je tegengehouden wordt.

Jan Matthys weet hoe hij menselijke verhalen op het scherm moet brengen. In deze film zoekt hij een manier om het gevoelige en het kwetsbare van het boek audiovisueel te tonen. Hiervoor maakt hij meermaals gebruik van allerlei geluiden, tactiele impressies en visuele indrukken. Via zachte kleurencombinaties met kleine contrasten en de lichtinval die natuurlijk en helder oogt, maakt fotograaf Stijn Van der Veken beelden die beklijven en hier en daar zelfs voor een poëtische toets zorgen. De sobere muziek die alles begeleidt is van de Nederlandse singer-songwriter Erik de Jong, beter bekend als Spinvis. Volgens de regisseur is hij het die aan de film de nodige mildheid en troost heeft bijgebracht. De acteerprestaties zijn verbluffend. Vooral Brit Van Hoof (in de rol van Eva) brengt een heel genuanceerd portret van iemand die met haar gevoeligheid in deze wereld geen blijf weet.

Het resultaat van dit alles is een zeer aangrijpende film die je als kijker misschien een beetje verweesd achterlaat. Of is er toch een straaltje hoop in dit doemscenario ? Niettemin is Zeven hemels boven de zevende een schitterende verfilming van een roman en, bijgevolg, een zoveelste parel aan het juweel van de Vlaamse film. Een traditie om te koesteren. Een unieke film om een nieuw seizoen te openen bij GAMMA !


Regie: Jan Matthys
Scenario: Griet Op De Beeck
Fotografie: Stijn Van Der Veken
Muziek: Spinvis
Montage:
Vertolking: Brit Van Hoof (Eva), Koen De Graeve (Casper), Sara De Roo 5elsie), e.a.

<< terug




Le fidèle

Na Rundskop en The Drop is Le Fidèle de derde samenwerking tussen regisseur Michaël Roskam en acteur Matthias Schoenaerts. En net zoals de twee vorige films is Le Fidèle een misdaadfilm, meer bepaald een gangsterfilm. Toch staat de misdaad niet centraal in de film. Centraal staat immers een noodlottig liefdesverhaal over Bibi, een racepilote, en Gigi, een gangster die voor haar wil kiezen maar niet zomaar aan zijn milieu kan ontsnappen. Waar Rundskop ging over wat het gebrek aan liefde met je doet, gaat Le Fidèle over wat het verlangen naar liefde met je doet. De film viel wereldwijd al in de prijzen en onlangs nog sleepte hij maar eventjes zes Ensors in de wacht.

Voor het verhaal inspireerde de regisseur zich op het Brusselse misdaadmilieu van de jaren 80-90 met gangsters als Hamers, Kaplan, Van Oirbeek, Lacroix… Gino Vanoirbeek (Gigi) is een gangster die na een groezelige jeugd en nare jeugdervaringen bleef hangen in een milieu van slechte vrienden en aan de kost komt met overvallen. Op de piste van een autoracebaan valt hij als een blok voor de getalenteerde pilote Bénédicte Delhany (Bibi). Zij is een vrouw die letterlijk alles heeft : mooi, getalenteerd, verstandig, oprecht en bescheiden. Beiden willen samen gelukkig zijn maar van meet af aan voel je als toeschouwer dat dit niet zal lukken. Hun liefde is rechttoe-rechtaan, zeer lijfelijk, impulsief maar ook wankel en uit balans. Vertrouwen wordt al te vaak doorkruist door wantrouwen. En zo schuift Roskam zijn liefdesverhaal op richting “amour noir”, een mix van amour fou en film noir. En opnieuw zien we hoe eros en thanatos nauw verbonden zijn : het verlangen naar absolute liefde grenst altijd aan de dood. En hier doet Schoenaerts opnieuw waar hij zo goed in is: een personage neerzetten dat zindert van de ingehouden frustratie wiens ademhaling en hartenklop hij overneemt en waardoor je intens betrokken raakt bij zijn verhaal. Maar hij krijgt hierbij serieus tegenspel van Adèle Exarchopoulos. Luisteren we even naar het commentaar van Schoenaerts zelf op de hoofdpersonages : Wat mij boeit bij slechteriken is niet hun slechte kant. Eigenlijk heb ik een hekel aan crapuul. Maar er zijn criminelen die zo geworden zin door de omgeving waarin zij zijn opgegroeid. Voor hen is het een manier om te overleven, maar diep vanbinnen zijn zij niet crapuleus. Gigi doet crapuleuze dingen maar diep vanbinnen is hij niet zo. Dat ziet Bibi en daardoor wordt zij verliefd. Zij weet dat Gigi liegt omwille van zijn levensstijl, dat zijn hart niet liegt.

Liefde is echter niet alleen overgave en passie, het is ook onderwerping. En voor dit thema gebruikt de regisseur de angst van Gigi voor honden. Maar om je te onderwerpen aan iemand moet je die vertrouwen, en jezelf ook. Om eerlijk te zijn moet je vertrouwen hebben in jezelf en kunnen staan achter alles wat je zegt en doet. Alleen dan kan je ook woord houden, fidèle zijn. Bibi is zo. Zij is puur, zij is overal wie zij is en zij dwingt Gigi daarmee tot echtheid en oprechtheid. In die zin is Le Fidèle ook een film over identiteit, schuld, boete, catharsis, vergiffenis…

De commentaar van de regisseur hierbij is veelzeggend : We hebben een ziel, een bewustzijn, een lichaam waar we in zitten en niet uit kunnen. We zoeken vrijheid, de ultieme vrijheid. Die hebben we verloren. Tegelijkertijd is er geen houvast in de ultieme vrijheid. We zoeken ketens waar we van kunnen houden, die niet aanvoelen als ketens en die ons wel structuur geven.

De film boeit echter niet alleen door de onbetwistbare passie en charme van de twee helden, maar ook door de kunstzinnige bewerking van beeld (tijdloze kleuren en decors) en geluid. De manier waarop Roskam bvb de overval op een geldtransportwagen in beeld brengt, is meesterlijk. Kortom, Le Fidèle is een spannende maar ook erg professioneel vormgegeven film. Een absolute aanrader voor wie van avontuur en romantiek houdt !



Regie: Michaël Roskam
Scenario: Michaël Roskam en Thomas Bidegain
Fotografie: Nicolas Karakatsanis
Muziek: Raf Keunen
Montage:
Vertolking: Matthias Schoenaerts (Gino “Gigi” Vanoirbeek), Adèle Exarchopoulos (Bénédicte “Bibi” Delhany) Eric De staercke (Freddy Delhany) e.a.

<< terug




Zagros

In 2010 kreeg de film “Die Fremde” van de jonge Oostenrijkse regisseuse Feo Aladag zowel de grote prijs als de publieksprijs op her Filmfestival van Gent. In de film wilde de regisseuse het hoog aantal gevallen van eremoorden aanklagen binnen de Turkse gemeenschap in Duitsland. Precies dat taboe is ook het onderwerp in “Zagros”, een film van de Belgisch-Koerdische regisseur Sahim Omar Kalifa. Ook hij werd bedacht met de prijs voor de beste film in Gent en onlangs kreeg de film ook de Ensor voor de beste film en het beste scenario, samen met “Le Fidèle” van Michaël Roskam. In 2010 schreef de regisseuse i.v.m; “Die Fremde” het volgende : “Het gaat om hardnekkige tradities, die soms verder teruggaan dan religie. Ook sociaal isolement speelt mee… Niet de moslimcultuur zelf is het probleem, wel de patriarchale dictatuur waardoor die wordt gegijzeld en het naïeve westerse geloof dat kwalijke tradities als eerwraak vroeg of laat zullen verdwijnen. “ Blijkbaar is er na het bekijken van “Zagros” nog niet veel veranderd… Het is vooral die boodschap die de jonge regisseur Kalifa wilde brengen. Zelf vluchtte hij als jonge twintiger uit Iraaks Koerdistan nadat drie van zijn broers vermoord waren door de Turkse geheime dienst. In 2001 belandde hij in België waar hij zijn regisseursstudies tot een goed einde bracht.

Het verhaal start in een onherbergzaam dorpje in Koerdistan dat gedomineerd wordt door aartsconservatieve opvattingen. Zagros is een herder die getrouwd is met Havin, een mooie, vrijgevochten vrouw. De familie van Zagros beschuldigt de vrouw echter van overspel. Zagros neemt het voor haar op, en onder de bedreigingen van het dorp vlucht het koppel naar België. Maar zelfs ver van huis valt er moeilijk te ontsnappen aan het gewicht van de tradities… Al gauw zal Zagros moeten kiezen tussen de liefde voor zijn vrouw of de eer van de familie. Zal hij in staat zijn om ondanks alles te blijven strijden voor het geluk van hemzelf en dat van zijn familie ? Een keuze die steeds moeilijker wordt en Zagros stilaan tot wanhoop drijft, vooral omdat de roddels en de achterklap steeds groter worden. Het fatalisme van de film laat weinig goeds verhopen voor de “uiteraard” gevaarlijke emancipatie van de vrouw en de “uiteraard” moeilijke sociale integratie. Had Angela Merkel dan toch gelijk als zij in 2010 zei dat de multiculturele samenleving mislukt was ? Hoe dan ook, liefde, trouw, verraad, vrouwenrechten, patriarchaat, immigratie, wankelende rolmodellen, de clash der tradities en culturen, falende communicatie, het gevaar voor indoctrinatie, het zijn complexe thema’s die Kalifa in zijn naturalistisch gefilmd familiedrama aansnijdt. De suspense en de tragiek stijgen naar verschillende hoogtepunten, met de simpele maar integere Zagros als tollend en dubbelzinnig moreel kompas.

Naast de oersterke acteerprestaties is de fotografie een onmiskenbare troef in de film. Hoewel de film niet in Koerdistan opgenomen is (maar in Griekenland) oogt hij heel authentiek, geloofwaardig en visueel heel sterk. De keuze van de muziek draagt bij tot de beklemmende sfeer van dit prangende familiedrama.

“Zagros is een schitterend geregisseerde, geëngageerde film die je als toeschouwer niet koud zal laten. De film reikt ook geen antwoorden op complexe en hartverscheurende situaties. Genoeg stof om over na te denken ! Om te besluiten laat ik graag de regisseur zelf nog aan het woord : Ik wil niet dat men mij een Koerdische filmmaker noemt. De meeste filmmakers zijn voorzichtig met politiek. Ik probeer diepmenselijke, universele verhalen te vertellen die de mensen overal ter wereld tot nadenken stemmen. Politiek mag het niet halen van de personages, hoewel de politiek en de actualiteit nooit helemaal kunnen genegeerd worden. We kunnen bvb niet ontkennen dat het de Koerdische vrouwen zijn die hun land beschermd hebben tegen de gevaarlijkste organisatie ter wereld : de IS. De kracht van de Koerdische vrouwen is verbluffend, maar niet iedereen is daar gelukkig mee. Sommige mensen zijn bang voor verandering en vragen zich af of die transitie wel positief is.



Regie: Sahim Omar Kalifa
Scenario: Sahim Omar Kalifa en Jean-Claude Van Rijckegem
Fotografie: Ruben Impens
Muziek: Rutger Reinders
Montage:
Vertolking: Feyyaz Duman (Zagros), Halima Ilter (Havin) e.a.

<< terug




Au revoir là-haut

Tekst volgt...


Regie:
Scenario:
Fotografie:
Muziek:
Montage:
Vertolking:

<< terug




Loveless

Tekst volgt...

Regie:
Scenario:
Fotografie:
Muziek:
Montage:
Vertolking:

<< terug




The day will come

Tekst volgt...



Regie:
Scenario:
Fotografie:
Muziek:
Montage:
Vertolking:

<< terug




??

Tekst volgt...



Regie:
Scenario:
Fotografie:
Muziek:
Montage:
Vertolking:

<< terug




??

Tekst volgt...



Regie:
Scenario:
Fotografie:
Muziek:
Montage:
Vertolking:

<< terug




??

Tekst volgt...


Regie:
Scenario:
Fotografie:
Muziek:
Montage:
Vertolking:

<< terug




??

Tekst volgt...


Regie:
Scenario:
Fotografie:
Muziek:
Montage:
Vertolking:

<< terug




??

Tekst volgt...



Regie:
Scenario:
Fotografie:
Muziek:
Montage:
Vertolking:


<< terug




??

Tekst volgt...



Regie:
Scenario:
Fotografie:
Muziek:
Montage:
Vertolking:

<< terug